Hormonal Bozukluklar

Şişkinlik, sinirlilik, saç dökülmesi, çarpıntı, kan şekeri problemleri ve kısırlık.

Bunlar yalnızca hormon dengesizliğinin birkaç belirtisidir. Hormonal dengesizlik, vücutta çok çeşitli şekillerde kendisini belli edebilir.

Menstrüasyon ve ovulasyondan sorumlu aylık dalgalanmalar ya da hamilelik sırasında meydana gelen değişiklikler gibi bazı hormonal değişiklikler normal olabilir.

Adet düzensizliği

Çoğu kadın, 21 ile 35 gün aralıklarla devam etmekte olan adet döngüsüne sahip. Bazı bayanlar ise düzensiz dönemler yaşar.

Bu dönem normalden daha kısa ya da daha uzun; normalden daha hafif ya da daha ağır geçer. Bu düzensizlik bazı problemlerin belirtisi olabileceği gibi hormonal dengesizlikle de ilgili olabilir. Doğru tanı için doktora danışmanız önemlidir.

Akneler
Birçok kadın, adet döneminden önce ya da dönemi sırasında sinir bozucu sivilceler çıkarırlar. Ancak, kronik akne ayrı bir şeydir. Geçmeyen sivilceler, fazla androjenler ya da kadın ve erkeklerin sahibi olduğu testosteron gibi erkek hormonlarından kaynaklanabilir.

Uykusuzluk ve uyuyamama
Uyuyamıyor ya da uykunuzu alamıyorsanız bu durum hormonal dengesizlikten kaynaklanıyor olabilir. Progesteron, uykuya yardımcı olan yumurtalıklar tarafından salınan bir bileşiktir. Salınımı düştüğünde uyku problemleri, gece terlemeleri gibi problemler yaratabilir.

Bilinç bulanıklığı
Bilinç bulanıklığı, altta yatan birçok sebepten dolayı meydana gelebilecek bir semptomdur. Menopoz öncesinde ve sonrasında bayanların hafıza şikayeti ve konsantrasyon güçlüğü olabilmektedir. Düşen östrojen seviyeleri bu durumun nedeni olabilir ancak diğer faktörler de rol oynayabilir.

Yorgunluk
Yorgunluk, altta yatan potansiyel ayrı birçok nedenden kaynaklanabilen yaygın bir semptomdur. Progesteron uykuya dalmayı zorlaştıracağı gibi yorgunluğa da neden olabilir. Yorgunluğa sebep olan bir diğer yaygın hormonal dengesizlik, düşük tiroid hormon düzeyleridir (hipotiroidizm). Doğru tanı, basit bir kan testiyle elde etmek mümkündür.

Karın ağrısı ve bağırsak problemleri
Gastrointestinal kanalı kaplayan hücrelerin hem östrojen hem de progesteron için reseptörleri vardır. Bu hormonların seviyeleri, bir bayanın aylık adet döngüsü boyunca değişir. Bu durum, gastrointestinal sistemin işlevini etkilerler. Kadınlar, genelde adet zamanlarında, karın ağrıları, şişkinlik, ishal, kabızlık, kusma ve bulantı gibi problemler yaşarlar. Fakat bu durum genel itibari ile yaşanıyorsa altta yatan başka sebepler de olabilir. Doktora başvurulması önemlidir.

Depresyon
Hormonal dengesizlik bazı duygu durumu bozukluklarına neden olabilir. Birçok kadın, adet döneminden önce ve bu dönemde öfke, sinirlilik, ruh hali, depresyon ve kaygı yaşamaktadır. Bunlar premenstrüel sendrom (PMS) ile ilişkili olabilir. Premenstrüel disforik bozukluk (PMDD) daha ciddi bir PMS biçimidir. Östrojenin dopamin, serotonin ve norepinefrin gibi nörotransmiterler üstünde bir etkisi vardır.

Sigara içmemek ya da alkol almak bu belirtilere yardımcı olabilir. Kafein, şeker ve sodyumdan temizleyin. Bol miktarda egzersiz yapın, yeteri kadar uyuyun ve yeterli kalsiyum alın. Doktor kontrollerinizi aksatmayın.