Gebelik Öncesi Danışmanlık

Gebelik öncesi danışma, hamilelikten önce tıbbi rahatsızlığı olan fertlerin beraberinde anne-baba olmayı düşünen herkesi kapsamalıdır.

Gebelik öncesi danışmada, anne adayının tıbbi, sosyal ve genetik durumu gebelik öncesinde araştırılır ve anne adayına sunulmakta olan beslenme, yaşam biçimi ve egzersiz önerileriyle en iyi duruma getirilmeye çalışılır.

Ayrıca anne adayında bulunan sistematik rahatsızlıklar araştırılmalı, diyabet, epilepsi, varis, damar tıkanıklığı, hipertansiyon, kalp hastalıkları, böbrek ve karaciğer hastalıklarıyla birlikte guatr bozuklukları etraflıca incelenerek hamileliği etkileyebilecek enfeksiyonlar araştırılmalıdır.

Bu araştırmalar neticesinde gerekli tetkik, teşhis ve tedavi metotları anne adayına uygulanmalıdır.

Gebelik her ne kadar oldukça doğal ve fizyolojik bir olay olsa da kimi zaman anne ve bebek için risk teşkil edebilecek komplikasyonlar gelişebilmektedir.

Hamilelikte oluşabilecek sorunları erkenden tespit edebilmek ve uygun önlemleri alabilmek adına bebek sahibi olmayı isteyen bayanlar hamile kaldıktan sonra değil, bunu planlamaya başladıkları süreçte gebelik öncesi danışma almalıdırlar.
Sağlıklı bir hamilelik geçirebilmeniz ve daha sağlıklı bir bebeğe sahip olmanız için dikkat edilmesi gerekli olan bazı temel hususlar şöyle sıralanmaktadır.

• Anne adayında yüksek tansiyon, tiroid, şeker hastalığı ya da diğer bir rahatsızlık var ise hamilelik bu rahatsızlıkların tedavisinden sonra düşünülmelidir.
• Gebe kalmadan önce hem anne adayını hem de bebeği enfeksiyonlara karşı koruyan gerekli aşıları yaptırmak.
• Aşırı derecede alkol ve sigara kullanımı ile bazı ilaçların kullanımı bebekte bazı sakatlıklara yol açabilir. Bu durum muhakkak hekime danışılmalıdır.
• Beyin ve omurilik ile alakalı doğuştan sakatlıkların engellenmesinde çok önemli rolü olan folik asit desteğine hamilelikten 3 ay önce başlanmalıdır. Folik asit dozu günde en az 400 mikrogram olmalıdır. Ancak eğer risk yüksekse bu doz arttırılabilir.
• Anne adayının aşırı kilogramlu veya aşırı zayıf olması hamilelik süreci üstünde olumsuz etki yaratabileceği için, gebelik anne adayı ideal kilosuna ulaştıktan sonra planlanmalıdır.
• Gebelik takibinde önceki hamilelikler ve doğum öyküsü son derece önemlidir. Önceki gebeliklerinizde yaşamakta olduğunuz bir problem var ise eğer bunu muhakkak hekiminizle paylaşmalısınız.
Gebelik öyküsü;
• Tekrarlayan düşükler
• Sezaryen doğum, müdahaleli doğum
• Gebelikte sistemik hastalıklar
• Enfeksiyon hastalıkları
• Hamile kalmada sıkıntı, adet düzensizliği
• Erken doğum, ölü doğum, gebelik zehirlenmesi, eşin erken ayrılması, eşin önde gelmesi
• Önceki anomalili bebek öyküsü gibi konuları kapsamaktadır.

Bunların beraberinde, anne adayının genetik yapısı incelenmeli ve ailevi hastalıkları da kontrol yapılmalıdır.
Anne adayının yaşı ve kilosu doğru belirlenmeli, kan grubu tayini ve kan tahlili yapılmalıdır. Gebelik döneminde normal kabul gören kilo alımı normal kilogramdaki bayanlar için 11.5-16 kg, zayıf bayanlar için 12.5-18 kg, fazla kilolu bayanlarda ise 7-11.5 kg civarındadır.

Bunlar göz önünde bulundurularak hamile kalacak bayanın ideal kilosuna ulaşması gerekirse bir diyetisyenden yardım alınarak sağlanmalıdır.