Genital Siğil Tedavisi

Genital siğil neden oluşur?

Siğil, HPV adındaki virüsün kişiyi enfekte etmesiyle oluşur. HPV’nin genital bölgeyi etkileyen 40’tan fazla alt türü vardır. Bu alt türlerden sadece birkaç tanesi siğil oluşumuna sebebiyet verir.

HPV, temas yolu ile yayılan bir virüstür. HPV ile enfekte olan kişi hiçbir belirti göstermeyebilir ve partnerine bu virüsü cinsel yolla bulaştırabilir.

Virüs, çoğu kişide hiçbir belirti göstermeden zamanla kendi kendine yok olur. Ancak bazı kişilerde siğil oluşumuna yol açabilir. Virüsü taşıyan kişinin karşı tarafa bulaştırması için cinsel bölgelerin temas etmesi yeterli olur. Küçük boyutta bir virüs olduğu için ciltteki ufak sıyrıklardan, çatlaklardan kolaylıkla geçerek vücuda girebilir.

Genital siğil için risk faktörleri nelerdir?
Cinsel olarak aktif olan fertlerin büyük çoğunluğu, hayatlarında en az bir kez HPV virüsü ile enfekte olur. Siğil oluşumuna sebep olan HPV alt türüyle enfekte olanlar da genital siğile yakalanabilir. Bazı risk faktörleri HPV ile karşılaşma ihtimalini artırır. Bunlar:
• Birden çok partnerle korunmasız cinsel ilişki,
• Genital siğil dışında bir cinsel yolla bulaşan hastalığa sahip olmak,
• Erken yaşta cinsel olarak aktif hale gelmek,
• Bağışıklık sistemini baskılayan hastalıklara sahip olmak veya bu tür tedaviler almak (kemoterapi gibi) olarak sayılabilir.

Genital siğil hamilelikte problem yaratır mı?
Genital siğillerin hamilelik boyunca ek bir soruna neden olması nadir görülen bir durumdur. Sık rastlanmasa da siğiller büyüyerek idrar yapmayı zorlaştırabilir. Vajina duvarında bulunan siğiller, doğum esnasında vajinal dokuların gerilmesini önleyebilir. Vajina dudaklarında yer alan siğiller, doğum esnasındaki aşırı genişlemeye bağlı şekilde kanayabilir. Oldukça nadir karşılaşılan bir durum olmakla birlikte, genital siğili olan bir anneden doğan bebeklerin boğazında siğil oluşumu görülebilir. Bu siğillerin, bebeğin hava yolunu tıkamasını önlemek amacı ile cerrahi olarak alınması gerekebilir.

Genital siğil tanısı nasıl konulur?
Tanı genelde siğillerin görülmesiyle koyulur. Ancak bazı durumlarda biyopsi gerekebilir. Bunların beraberinde hastaya cinsel geçmişi de sorularak risk faktörlerinin varlığı araştırılır. Kadınlarda siğiller, genital organların daha derin kısımlarında da görülebileceğinden pelvik muayene de yapılabilir. Muayenede genital bölgeye siğilleri daha rahat görebilmek için asidik bir solüsyon uygulanabilir. Ayrıca doktor, hastaya Pap testi de yapabilir.

Bu test uygulanırken doktor, hastanın vajinasından içeri doğru spekulum adı verilen bir aleti yerleştirir. Bu sayede vajina ve rahim arasındaki dokular daha rahat incelenir. Spekulum ile inceleme gerçekleştirilirken rahim ağzı (serviks) üzerinden bir fırça yardımı ile doku örneği de alınır. Doku örneğindeki hücreler, özel yöntemler ile HPV varlığı açısından değerlendirilir. Test neticesinde anormal hücrelerin (HPV ile enfekte hücrelerin) saptanması durumunda kolposkopi gibi daha detaylı muayene etmeyi sağlamayı başaran yöntemler kullanılarak ileri tetkik yapılır.

Serviks kanseri şüphesi var ise HPV DNA testi yapılarak vücutta HPV’ye ait genetik materyal varlığı araştırılabilir. Tüm bu tanı metotları, HPV ile ilişkisi genital siğil, serviks kanseri gibi rahatsızlıkların teşhis edilmesinde kullanılabilen önemli metotlardır.

Genital siğil tedavisi nasıldır?
Genital siğil tedavisinde temel hedef siğilin neden olduğu rahatsızlık hissini gidermek ve siğil boyutunu küçültmektir. Siğillerden rahatsızlık duymayan kişilerin tedavi ihtiyacı olmayabilir. Siğile sebep olan HPV’ye yönelik etkin bir tedavi olmadığı için virüsü vücuduna almış bir kişide dönem dönem siğil atakları görülebilir. Hastalarda tedavi sonrası hastalığın tekrarlama ihtimali bir hayli yüksektir. Tedavide en sık kullanılacak olan yöntem krem kullanımıdır.

Farklı etken maddeler içeren genital siğil kremi çeşitleri, çeşitli şekillerde etkisini gösterir. İmiquimod içeren kremler, bağışıklık sistemini güçlendirir ve bu sistemin siğillerle daha kuvvetli savaşmasını sağlar. Krem genital bölgeye sürüldükten sonra belli bir süre boyunca cinsel ilişkide bulunulmaması önerilir. En sık görülen zararlı etkisi ciltte kızarıklığa sebep olmasıdır.

Podofilin ve podofiloks içeren kremler de tedavide kullanılabilir. Bu kremler genital organların iç bölgelere uygulanmamalıdır ve hamilelikte kullanılması önerilmez. Genital siğil tedavisinde başka tür kremler de kullanılabilir. Doktorunuz, size en ideal kremi reçete eder ve düzenli şekilde kullanmanızı talep eder. Krem tedavisiyle siğilin neden olduğu kaşıntı, kızarıklık, yanma gibi rahatsızlık verici olduğu durumların azaltılması amaçlanır.

Genital siğillerin krem ile tedavi edilememesi, hamilelerde doğum sırasında sorun oluşturabilecek ölçüde olması gibi nedenlerde cerrahi yöntemler tedavide kullanılabilir. Siğiller; lazerle yakılarak, dondurularak, cerrahi kesi yapılarak veya elektrokoterle elektrik akımı yardımı ile yakılarak ortadan kaldırılabilir.

Genital siğil belirtileriniz var ise ve bu durumdan rahatsızlık duyuyorsanız tecrübeli bir merkezde deneyimli bir jinekologa başvurmanız faydalı olacaktır. Farklı tedavi alternatifleri ve siğille birlikte görülebilecek hastalıklar gibi konularda profesyonel görüşü almanız bir hayli önemlidir.