Rahim Ağzı Yara Tedavisi

Rahim Ağzı Yaraları Tedavisi

Rahimde Yara Nedir? Rahimde yara, rahim ağzı yarası, rahim yarası, servikal erozyon, kronik servisit gibi adlarla isimlendirilen rahim ağzı yarası, oldukça sık karşılaşılan bir sorundur. Rahim ağzı dokusunun iltihaplanmasıyla ortaya çıkan bir problem olarak karşımıza çıkar.

Servisit durumu, travma veya irritasyon nedenli oluşabileceği gibi genel olarak enfeksiyon sonucu görülmektedir.
Rahim ağzının dış bölümündeki epitel hücrelerin yerine daha kırmızı görünümlü rahim kanalının endoservikal hücrelerin dışarı çıkmasına sebep olur.

Bu hücreler kırmızı renkli, enfeksiyon ve kanama durumlarına yatkın yapıdadır ve enfekte olmalarıyla servisit durumu ortaya çıkar.

Rahim Ağzı Yarası Nedenleri
Rahim ağzında yara nedenleri ve nedenleri tam olarak bilinememekle beraber genel olarak enfeksiyon kaynaklı olabilmektedirler. Klamidya, gonore ve trikomonaz gibi farklı enfeksiyonlar eğer tedavi edilmezlerse rahim yarasına yol açabilir. Bunun dışında aşırı yoğunlukta cinsel ilişki, hormon bozuklukları, spermisid gibi çeşitli kimyasallar ve sık vajinal duş gibi nedenler de rahimde yaraya sebebiyet verebilir.

Rahim Ağzı Yaraları Belirtileri Nelerdir?
Rahim ağzı yarasının ilk belirtilerinden biri adet kanaması sonrasındaki dönemde görülen vajinal akıntılardır. Bunun dışında anormal vajinal kanama, vajinal bölgede yanma ve kaşınma, cinsel ilişki sırasında ağrı ve ilişki ardından kanama, normal olmayan vajinal kanama, idrara çıkarken yanma ve bel ağrıları da rahimde yara belirtilerindendir. Hafif durumlarda veya başlangıçta belirti olmayabilmektedir. Ancak ilerleyen aşamalarda kötü kokulu iltihap akıntısı görülür.
Özellikle çok uzun süren ve tedavisi gerçekleştirilmemiş vakalarda, serviks salgısı yapısı bozularak spermlerin servikal kanala geçişinde problemlere yol açıp kısırlığa neden olabilir.

Rahim Ağzı Yaraları İçin Tanı
Rahim ağzı yarası teşhisi için jinekolojik muayene oldukça önemlidir. Serviks bölgesinde en çok görülebilen sorunlar servisit ve iç epitel hücrelerin dışarı taşınması olarak ortaya çıkan servikal ektoprion durumudur. Servisit tanısı çoğunlukla jinekolojik muayene ile konulabilmesine rağmen kesin tanı koyabilmek adına birtakım testler gerekebilmektedir. Servisit tanısında smear testi, servikal biopsi, kolposkopi gibi tetkikler, doktorun gerekli gördüğü durumlarda yapılabilmektedir.

Rahim Ağzı Yaraları Kansere Dönüşür Mü?
Serviks, rahim ağzı yarası tanısı konulurken en çok dikkat edilmesi gereken noktalardan biri de rahim ağzı kanserinde de yara şeklinde belirtilerin ortaya çıkabileceğidir. Bu nedenle smear testi, rahim ağzı kanseri tarama testi yapılması gereklidir.

Rahim Ağzı Yarası Tedavisi
Rahim ağzı yaraları tedavi yöntemleri, rahim ağzı yarasının durumuna göre değişkenlik gösterebilir. Servisit problemi uzun süredir devam ediyor ve servisite sebep olan durum tedavi edilmesine rağmen bir düzelme görülmemişse, rahim ağzındaki anormal hücrelerin ortadan kaldırılması için birtakım işlemler yapılabilmektedir. Bu yöntemlerin başlıcaları koterizasyon (yakma), kriyoterapi (dondurma) ve lazer tedavileridir. Bu iç yaklaşımda da problemli dokunun tahrip edilerek ortadan kaldırılması hedeflenir.

Rahim yarası yakma tedavisi, koterizasyon yönteminde, rahim ağzı yarası elektrokoter adlı cihaz yardımıyla ısı enerjisiyle yakılır. Yakılan bölge yaklaşık 1-2 ay gibi bir sürede iyileşerek yerini normal epitel dokuya bırakır. Genellikle anesteziye gerek duyulmadan yapılır. Koterizasyon ile rahim ağzı yaraları tedavisi sonrasında bir süre ilaç kullanılmamalı, denize veya havuza girilmemeli ve 1 ay kadar cinsel ilişki kısıtlanmalıdır.

Rahim yarası dondurma tedavisi, kriyoterapi yöntemi, rahim ağzındaki yaranın sıvı karbondiyoksit veya sıvı azot kullanılarak dondurulması şeklinde yapılır. Yara dondurma işlemi, yara yakma uygulamasına göre daha az ağrıya neden olur ve doku tahribatıda daha kontrollüdür.